Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2017/18

276 - Degree in Occupational Therapy

26014 - Activities for functional independence II: Occupational performance in daily life


Syllabus Information

Academic Year:
2017/18
Subject:
26014 - Activities for functional independence II: Occupational performance in daily life
Faculty / School:
127 - Facultad de Ciencias de la Salud
Degree:
276 - Degree in Occupational Therapy
ECTS:
9.0
Year:
2
Semester:
Annual
Subject Type:
Compulsory
Module:
---

5.1. Methodological overview

The learning process that is designed for this subject is based on a dual orientation, both theoretical and applied, so that the activities are planned thinking on the acquisition of attitudes, habits, knowledge and skills that students need to develop the occupational therapies in the area of Daily Living Activities. Different learning methodologies are applied, such as role-playing, simulations, cooperative learning, ApS, etc.

 

5.2. Learning tasks

  • Lectures/theroretical classes in large group (25 hours).
  • Practice in small groups (65 hours).
  • Individual work (75 hours).
  • Study and evaluation (60 hours).

 

5.3. Syllabus

THEME 1
: Functional independence and activities of daily living. Basic concepts.
1.1. Concept and classification of activities of daily living (ADLs).
1.2. Characteristics and meanings of ADLs.
1.3. Factors influencing performance and autonomy in ADLs.

 

THEME 2: 
Occupational Therapy process and ADLs
2.1. Fundamentals of Occupational Therapy Process.
2.2. Evaluation I.
2.3. Evaluation II.
2.4. Intervention. Design and development of intervention plan ADLs.
2.5. Results.

 

THEME 3: 
ADL and occupational activities in practice
3.1. Basic activities of daily living (BADLs)

3.2. Instrumental activities of daily living (IADLs)

5.4. Course planning and calendar

Information regarding planning and scheduling of training activities will be available on the Moodle platform Digital Teaching Ring (ADD).

 

5.5. Bibliography and recommended resources

 

  • American Occupational Therapy Association. Occupational therapy practice framework: Domain and process (3rd ed.) American Journal of Occupational Teharpy, 2014; 68 (Suppl 1), S1-S48. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2014.682006
  • Ávila Álvarez A, Martínez Piédrola R, Matilla Mora R, Máximo Bocanegra M, Méndez Méndez B, Talavera Valverde MA et al. Marco de Trabajo para la práctica de la Terapia Ocupacional: Dominio y Proceso. 2ª ed. [traducción]. www.terapia-ocupacional.com [portal en Internet] 2010 [23-11-2010]; [85p]. Disponible en: http://www.terapia-ocupacional.com/aota2010esp.pdf Traducido de: American Occupational Therapy Association. Occupational Therapy Practice Framework: Domain and Process (2nd ed.). Am J Occup Ther. 2008; 62:625-683.
  • Crepeau EB, Cohn ES, Boyt BA. Willard & Spackman. Terapia Ocupacional. 11ª ed. Buenos Aires: Médica Panamericana; 2011.
  • Crepeau E, Cohn E, Schell B. Willard & Spackman. Terapia Ocupacional. 10ª ed. Buenos Aires: Ed. Médica Panamericana; 2005.
  • Durante P, Pedro P. Terapia ocupacional en geriatría: principios y práctica. Barcelona: Masson; 2010.
  • Chapinal A. Involuciones en el anciano y otras disfunciones de origen neurológico: guía práctica para el entrenamiento de la independencia personal en terapia ocupacional. 1ª ed., reimp. Barcelona: Masson; 2002.
  • Hagedorn R. Tools for practice in occupational therapy: a structured approach to core skills and processes. 1st pub, repr. Edinburg: Churchill Livingstone; 2008.
  • Kielhofner G. Modelo de ocupación humana: teoría y aplicación. 2ª ed. en español, traducción de la 4ª ed. en inglés. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana; 2011.
  • Moruno P, Romero DM. Actividades de la vida diaria. Barcelona: Elsevier Masson; 2006.
  • Moruno P, Talavera MA. Terapia Ocupacional en Salud Mental. Barcelona: Ed. Masson; 2012.
  • Mulligan S. Terapia ocupacional en pediatría: proceso de evaluación. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006.
  • Organización Mundial de la Salud (OMS). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud: CIF. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales; 2004.
  • Pineault R. La planificación sanitaria: conceptos, métodos, estrategias. 2ª ed. Barcelona: Masson; 1994.
  • Polonio B, Durante P, Noya B. Conceptos fundamentales de TO. Madrid: Ed. Médica Panamericana; 2001.
  • Polonio B, Romero DM. T.O. aplicada al daño cerebral adquirido. Madrid: Médica Panamericana; 2010.
  • Romero DM, Moruno P. Terapia ocupacional: teoría y técnicas. Barcelona: Masson; 2003.
  • Sánchez O, Polonio B, Pellegrini M. Terapia Ocupacional en Salud Mental. Teoría y técnicas para la autonomía personal. Colección de Terapia Ocupacional. Madrid: Médica Panamericana; 2013.
  • Turner A, Foster M, Johnson SE. Terapia Ocupacional y Disfunción Física. Principios, técnicas y práctica. 5ª ed. Madrid: Elsevier España, S.A.; 2003.
  • Verdugo MA. PVD: Programa de habilidades de la vida diaria. Salamanca: Amarú; 2000.
  • Viel E, Esnault M. Lumbalgias y cervicalgias de la posición sentada: consejos de ergonomía y ejercicios de fisioterapia. Barcelona: Masson; 2001.